2012. április 3., kedd

Ha Long obol

Ha Long Bay a vilagorokseg resze (erdemes a google-n megnezni a kepeket). Hanoitol kb 3-4 ora busszal. Bar egyenileg is el lehet erni, pattayai baratom javaslatara befizettem egy ket ejszakas csomagra. Vasarnap reggel osszeszedtek a szallason, busz, majd behajoztunk es mindjart kihajoztunk.

Sajnos az ido tovabbra is felemas, orom, h nem esik, de a nap csak a naplementere mutatta meg magat a paras levegon keresztul. Igy az ebed utan az obol latvanyossagait ado sziklakat is csak a para moge elbujva elvezhetjuk. Rosszkor jottunk. Persze igy is latvanyos es szep a kornyezet: sziklak vegtelen sora es a koztuk navigalo turistahajok szinten majd' vegtelen sora.

A hajonk kitesz minket egy barlangnal (Hang Sung Sot), amit kb egymillio evesnek becsulnek. Vmikor hatvanezer eve meg a barlang teljesen viz alatt volt, igy a mennyezetet a mozgo viz mosta "hullamosra", majd a viz leapadasaval cseppkovek novekedtek. A seta 3 nagyobb termen at vezet.

Ezt kovetoen a batrabbak - velem egyutt - kajakba ulhetnek es kerulgethetik a kornyekbeli sziklakat.
A naplemente alatt terunk vissza a hajora es rovid piheno utan jon a vacsora, majd a hajon toltott ejszaka egy kozeli obolben.

A reggel napsutes szempontjabol biztato, de aztan vastagabb felhotakaro erkezik. Egyszer-egyszer van egy kis napfeny, ennyivel be kell erjuk.

A program a reggeli utan tovabb hajozva egy osztriga farmon kezdodik: gyongykagylokat tenyesztenek. Nagyuzemben. Bemutatjak a folyamatot. A legerdekesebb, h a Mississippi kornyekerol hozott kagylok gyongyet ultetik be az itteniekben es az novekszik tovabb. A program vege egy bolt, ahol akar 2000 USD-s gyongy ekszert is vehetnenk.

A kovetkezo megallo a majmok szigete. Tenyleg vannak majmok, adunk nekik banant. Cserebe raugrik az egyik majom az egyik arcra. Nincs nagy orom. Kis seta a szigeten, aztan a hajon kiados ebed, kiszallunk meg egy falut megnezni - a parton par km kerekparral. A csoport egyik resze itt szall meg - a falu szelen vannak kis bungalok.

Mi visszaterunk a hajora es a Cat Ba sziget fo kikotojebe tartunk, ott lesz a mai szallasunk. 3 utan erunk oda. Elmegyek futni, nem sokat mozogtam a ket nap alatt, a kajat pedig nem sajnaljak es meg finom is.

Vacsora utan kis pihenes.

Az utolso delelottot a reggeli utan ujbol hajon kezdjuk, osszeszedjuk a bungalo-ban hagyottakat es elindulunk visszafele. Az uton az idegenvezeto repa-paradicsom viraggal szorakoztat minket. A kikotes utan ebed es visszabuszozunk Hanoiba.

Egeszeben kellemes kirandulas volt, nagyon szep helyen, sajnos az idojarassal nem volt szerencsenk. A reggeliket leszamitva (ami inkabb europai volt) helyi, finom es boseges volt a kaja.

Meg kell meg emliteni ket dolgot: a helyieket es az utastarsakat.

Az idegenvezetok teszik a dolgukat, igyekeznek jo fejek lenni (a mienk pl: buveszkedik idonkent), de erezni, h dorzsoltek. A hajok szemelyzete es a kikotokben levo emberek mar vegyesebbek. Nincs eladoi nyomulas, vegzik a dolgukat. Vannak, akik a sziklak kozott hajokon (rajta a hazukkal) elnek es vmi vizi telepbol (osztriga, hal, stb.) v az igy elok kiszolgalasabol keresik kenyeruket (pl: csonak-boltot uzemeltetnek es uszkalnak vele helyrol-helyre vagy kajakkolcsonzojuk van).

Az utastarsak vegyesek. ausztral csalad, holland srac, Sydneyben elo idos (del)koreai par, uj-zelandi par (a Tantrix-ra rakerdezek: a no felve: "Ez vmi sexszel kapcsolatos?", de a lapkat latva beugrik: "Hurkot kell csinalni."), epp vietnamban elo japan (golfozo) uzletember a legujabb helyi cicababaval, ausztral idos ur, elhizott amerikai lanyok. Mindenkivel lehet par szot beszelgetni. Sok erdekesseg elojon.